MATTI T RAJALA
Eduskuntaan ja oikeudenmukaisuutta politiikkaan numerolla 30
  • edusk vier

Tiedote kansanedustajille 6.3.2019 kansanedustajille työttömien tilanteesta ja alipalkkauksesta yrityksissä.

Kävimme tänään 6.3.2019 vierailemassa eduskunnassa ja viemässä viestiä kansanedustajille työttömien tilanteesta ja alipalkkauksesta yrityksissä.
Nämä ovat vakavia ongelmia ja näihin pitää pystyä tarttumaan. Tiedotteen voitte lukea alempana.
Meitä oli vastaanottamassa Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li AnderssonJari Myllykoski ja Kari Uotila.
Tämä tiedote menee kaikille kansanedustajille jaettavaksi.

Tiedote kansanedustajille 6.3.2019

Halusimme tuoda niin sanotusti kentän ääntä teille tänään. Olemme nähneet, kokeneet ja kuulleet paljon asioita, jotka eivät ole niin sanotusti ihan oikein tämän päivän työelämässä eikä työttömien kohtelussa työnhakutilanteissa.

Halpatyövoimaa käytetään ”mutkan” kautta, ketjutetaan alaspäin ja näin on ollut jo pitkään tapana. Vuokratyövoimaa käytetään kautta linjan jatkuvasti eikä ruuhkahuippujen tasaamiseen, kuten alun perin oli tarkoitus ja suurin osa avoimista työpaikoista ovatkin näistä firmoista.

Epätyypillisiä työsuhteita kartetaan huonon maineen takia, työnantajilla saattaa jäädä velvoitteet hoitamatta. Työntekijän sitoutuminen on todennäköisesti vahvempaa, kun ei ole kahden tai kolmen kerroksen väkeä samassa paikassa työskentelemässä. Erilaiset työehdot ja eri palkka samasta työstä asettavat työntekijät räikeästi eriarvoiseen asemaan. On herännyt kysymys, että miksi työntekijä kelpaa vuokrafirman kautta, mutta ei niin sanotusti talon omille kirjoille? Yksi jo laajasti tiedossa oleva asia on työnantajien räikeä ikärasismi. Ikä jos on vähääkään yli 50, ei pääse edes haastatteluihin. Vaikea todistaa, mutta valitettavasti täysin totta.

Tämä toiminta ei ole myöskään laitonta, mutta moraalitonta se on duunaria kohtaan.

Kohtaanto-ongelma työntekijöiden ja työnantajien kesken on tullut myös esiin. Mistä johtuu, että työttömät ja avoimet työpaikat eivät kohtaa toisiaan? Voisiko johtua mahdollisesti siitä, että TE-toimistot eivät hoida enää työnvälitystä sellaisella tavalla kuin kuuluisi? Työkkäri ei enää ole työnvälitystoimisto, kuten se ennen tunnettiin, vaan on muuntunut joksikin tulosvastuulliseksi yksiköksi, jonka ainut tehtävä on kaunistella tilastoja ja pyöritellä prosentteja. Aina puhutaan, että pitää mennä eteenpäin, mutta joskus voisi olla hyvä palata juurilleen, ainakin tässä tapauksessa.

Työehtoja poljetaan jatkuvasti, vaikka paperilla asiat näyttävät olevan kunnossa. On selvästikin opittu tekemään paperihommat ja julkisivu puhtaana. Kunnolliset tutkimukset todellisesta tilanteesta antaisi oikean kuvan epäkohdista.

Tässä tuore pätkä Rakennusliiton varapuheenjohtaja Kyösti ”Kössi” Suokkaan kirjoituksesta blogissaan Rakennusliiton sivuilta:

”Rakennusalalta olisi paljon opittavaa. Rakennusliitto vahtii, että myös ulkomailta tulevat työntekijät saavat vähintään lain ja työehtosopimusten mukaiset ehdot. Vaikeaa se toki on. Toisinaan joudumme vaatimaan pääurakoitsijalta lisää rahaa aliurakoitsijan keikkaan, koska alkuperäisellä hinnalla ei voi mitenkään maksaa työntekijöille työehtosopimusten mukaisia palkkoja.

Rakennusalalla otettiin käyttöön veronumero ja kuukausittaiset ilmoitukset työmailta, koska täysin hulabalooksi äityneen menon voittajaksi ei jäänyt enää kukaan. Työt olivat koko ajan harmaantumassa ja rakentamisen laatuvirheet kasvussa. Mikään muu ala ei ole seurannut perässä. Suurille toimijoille on vielä kannattavampaa ylläpitää harmaita alihankintaketjuja kuin panna ne kuriin.”

Tämä on täysin totta, lähes kaikilla aloilla tämä sama ilmiö jyllää vahvana ja ainoana motiivina on pohjaton ahneus voitontavoittelussa. Ei ole ihmisen elämä minkään arvoinen, se jo tuli nähtyä tässä viimeksi esille tulleessa yksityisten hoivakotien heitteillejätöissä ja kuolemantapauksissa.

Loppusanoiksi voi vain sanoa, että nyt joku roti tähän touhuun!

Turun Teollisuustyöväen ammattiosasto ry
Puheenjohtaja Antero Palomäki, Susanna MerinenRaimo Kytömaa